المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا ترى إيه أغرب أحلامك؟

wadafreet
03-12-2009, 08:43 PM
كنت واحد من أربعة أسعدهم الحظ بمجالسة رئيس مجلس إدارة التندة _أعزه الله_ذلك المساء،وكانت جلستنا على تندة الكوبرى البحرى،وعلى يميننا كشك عم شلبى ،وخلفنا المدارس والبحر ،وأمامنا الكوبرى والطريق الرئيسى للبلدة،وكان تداخل الظلام مع نور الأعمدة يعطينا انطباعا بأننا جزء لا يتجزأ من هذا المكان ،ويشحننا بالألفة ،لدرجة أن الرئيس-أعزه الله- كان يتفنن فى إطلاق تعليقاته الفورية على كل من سولت له نفسه -فى ذلك المساء - الشرب من القلل الموضوعة يسار مطلع الكوبرى ،وجاءت سير ة كلبى زميلنا التنداوى<فرانز، وغضب>،وأما عن غضب فاسمه على مسماه،وأما فرانز فغضب بالنسة له قطة سيامى،وباختصار كان فرانز يذكرنى بالاحتلال الأجنبى ،وغضب يذكرنى بالأزمة المالية،وكان واضحا أننى لست الوحيد بين زملائى التنداية الذى يكره الاحتلال ،ويلعن الأزمة ،حتى أن رئيس مجلس إدارة التندة -أعزه الله-وصف أنياب الأزمة المالية بأن لها أساسات و"سميلات" 100 لينية،ثم ضحك ضحكته المعهودة ،ومد ذراعيه ناحية أحد الشاربين من القلل ،قائلا:
-بأى جاى من هناك كده عشان تشرب ،إلهى يتدلدقوا منك فى الطريق يا بعيد
وحكى الآتى :
قال أنه رأى فيما يرى النائم أنه ذهب ممتطيا كلبا ضخما إلى بيت زميلنا التنداوى <صاحب الكلبين>،وتحداه فى شجاعة مناضل وطنى ،وبجرأة خبير اقتصاد ،أن يسمع لفرانزه أو لغضبه صوتا أمام ذلك الكلب الضحم الأشم الذى يمتطيه رئيسنا _أعزه الله_،والذى ذكرنى بالبطالة

ellkhawaga
03-14-2009, 04:57 PM
اغرب احلامى

حلمت انى طلعت فوق سطح البيت بتاعنا اصلح الدش

فجاة سمعت واحدة بتصوت رحت ابص من البلكونة لقيت ايد مسكتنى

ورمتنى من فوق السطح بعدها صحيت والحمد لله

بس حسيت ان كان فى حد بيحاول يموتنى

فتحت كتاب ربنا وفضلت اقرأ فيه لحد

اما حسيت بهدوء رجعت نمت تانى

والمرة دى مشفتش اى حلم

محمد جرامون
03-14-2009, 05:15 PM
كان يجدر برئيس التندة..بعد أن روى حلمه... أن يذكر للتنداوية أن كلاب التنداوي ( فرانز الأسم الغربي الذي يلتقي بجسم عظيم كناية عن المحتل و قوته الهائلة.. و نباحه لا يقل وتيرة عن تفوقه الإعلامي.. و سيطرته على العالم...) و (غضب ..ذلك الكلب قليل الحيلة أمام سطوة فرانز... لكنه في النهاية كلب ايضا... يتعاظم و يتجاسر على غيره من الكلاب السماكين و القطط الخائفين...) هي كلابا للحراسة..و لما كانت كلاب الحراسة في الحلم تنبئ بثروة متكاملة... فصاحبكم التنداوي ...ذو حظ عظيم.. ورزق وفير...و هذا ما دعا التنداوي الكبير.. لأن يدعوا عليه بالدلدلقة...و لأن البطالة قد شبهت بالكلب الضخم ملفوف القوام ممتلئ العضلات... فهو ... من أحلام اليقظة...لأنه لا يوجد تفسيرا لهذا الضخم من الكلاب إلا المشقة و الكمد و العناء...بعد أن الهبت سياط البطالة ظهور الخريجين.. و جعلتهم من المتسكعين... على النواصي واقفين... و للدخان شاربين... و عن الزواج عازفين....

wadafreet
03-15-2009, 12:14 AM
أخى الخواجة
سلامى اللذيذ لشخصكم العزيز
أما بعد

بدون مقدمات ،وبلغة غير فصيحة بقول ،ولا يحلى قول من غير صلاة وسلام على الرسول،احمد ربك وبوس إيدك وش ودهر يا مؤمن،أنا اعرف ناس حلمك ده هو الطبيعى بتاعهم ،وكونك بتقول إن ده أغرب حلم يدخلك فى طايفة المنؤوء عليهم،عمرك شفت حد بيتنأ عليه عشان اترمى من على السطوح،عموما أديك شفت،واللى يعيش ياما يشوف،واما عن سبب إدخالك الطايفة ؛فيرجع ذلك للآتى،رأينا -ولا أراكم الله مكروها فى عزيز لديكم-أن صعودك لسطح منزلك يعنى محاولة منك <حالية ،أو حدثت فعلا>للارتقاء بنفسك:ارتقاء مادى ،أو عاطفى ،أو معنوى،أو وظيفى ،أو أى ارتقاء كان،ومحاولة ضبطك للدش ماهى إلا سعى حثيث من جنابك فى البحث والتنقيب والتفتيش عن أمنية كامنة فى اللاوعى تبعك ،وبينما أنت على هذه الحال إذ بعامل خارجى يقهرك-على فكرة :مش شرط خالص يكون العامل الخارجى ده هو اللى بالى بالك- مانعا إياك عن تحقيق رغبتك التى كنت بصدد الوصول إليها،أو على الأقل كنت تعتقد أن بإمكانك الوصول إليها،ورميك من فوق السطوح يؤكد نجاح المؤثر الخارجى،وأما عن إحساسك بأن شخصا ما يحاول إماتتك فمرجعه إلى زعلك على هذه الرغبة التى ضاعت منك،لكن اطمئن ،فلديك اصرار ،وبإعادة المحاولة ،ستكون قد اكتسبت خبرة فائتة فى الرمى تجعلك أحرص. واعلم -أعزك الله-أن كل ما عليك فعله للحصول على اصرار من نار يؤهلك لإعادة المحاولة ما هو إلا إطعامك لتلاتة تنداوية ،أحدهم أنا.وربنا يجعل كلامنا خفيف عليك وعلى العامل الخارجى.

ellkhawaga
03-15-2009, 12:32 AM
شكرا اخى على تشخيصك الاكثر من رائع

بارك الله فيك

wadafreet
03-15-2009, 04:23 AM
صديقى الأستاذ /محمد جرامون
أما بعد
تداخلت على الأمور بعد قراءة مشاركتك الأخير،وانتابتنى رغبة عارمة فى شرب كوب شاى ساخن،مع باكو بسكويت سادة،وبالفعل أعددت الكوب،ثم سألت البسكويتة رقم واحد:
لماذا كان يجدر برئيس مجلس إدارة التندة -أعزه الله-ذكر أن الكلبين كلبا حراسة،فهو -أعزه الله- قد روى لنا حلمه وكفى ،ونحن-أكثر الله من أحلام رئيس تندتنا-استمعنا إلى حلمه ،وصلينا على المصطفى.ثم قلت للبسكويتة رقم 2 :الحراسة صفة للكلب إذا ما أدى مهمة الحراسة ،أما إذا لم يؤديها؛فهو كلب وفقط،حتى ولو كان دوبرمان ابن دوبرمان،وبالنسة لكلبى زميلنا التنداوى فالموضوع مختلف.
ثم سألت البسكويتة الثالثة :من المقصود بصاحبنا التنداوى ذى الحظ العظيم؟أهو الذى رأى الحلم ؟أى التنداوى الكبير ،أم الذى رئى كلبيه فيه؟
فأجابت بأنها لا تدرى ،وقالت أن دعوة التنداوى الكبير -أعزه الله-لم تكن على زميلنا صاحب الكلبين ،بل كانت على شخص آخر قاده حظه العثر للشرب من القلل ذلك المساء،وهذا أيضا ما قالته البسكويتة الخامسة ،أما السادسة ،والسابعة ،والثامنة ،والتاسعة،والعاشرة فاختفوا فى ظروف غامضة.

waleed omrin
03-17-2009, 02:42 AM
طيب والا مش بيشوف احلام ومعظمها كوااابيس يعمل ايه واحلام سلام لا ا صد قائنا بتوع التنده :surrender::surrender:

wadafreet
03-17-2009, 05:56 PM
الأستاذ/ وليد عمران
أما بعد
فى حالتك دى يا محترم ننصحك باستلاف الدش بتاع الأستاذ /الخواجة ،بس خليك ناصح بأى وركب له موتور،وعلى كل نحب نتعرف على كوابيس حضرتك برضو

waleed omrin
03-17-2009, 10:01 PM
الأستاذ/ وليد عمران
أما بعد
فى حالتك دى يا محترم ننصحك باستلاف الدش بتاع الأستاذ /الخواجة ،بس خليك ناصح بأى وركب له موتور،وعلى كل نحب نتعرف على كوابيس حضرتك برضو
ههههههههههه طيب ياريت تقدر تكلم الاستاذ الخواجه وتخليه يوافق وانا اعزمك على الا انته عاوزه كوابيس حضرتى خير اللهم اجعله خيرر خاص وحصرى بيه انا وسلامى للمو تور قصدى لشباب التنده الحلوين اوى:surrender::surrender::smurf::surrender::surren der:

wadafreet
03-17-2009, 11:19 PM
هاحاول اقنعه واستلف لك منه الدش ،بس الخوف بعد ما نجيبه النور عندك يقطع

ellkhawaga
03-17-2009, 11:38 PM
ههههههههههه طيب ياريت تقدر تكلم الاستاذ الخواجه وتخليه يوافق وانا اعزمك على الا انته عاوزه كوابيس حضرتى خير اللهم اجعله خيرر خاص وحصرى بيه انا وسلامى للمو تور قصدى لشباب التنده الحلوين اوى:surrender::surrender::smurf::surrender::surren der:

هاحاول اقنعه واستلف لك منه الدش ،بس الخوف بعد ما نجيبه النور عندك يقطع

يرجالة وحدوا الله

دش ايه وبتاع ايه بس احنا بنتكلم فى الاحلام وانتو بتقولوا دش وستاليت

وقمر صناعى ده حتى روتانا سينما مش شغالة عندنا

وبعدين انا مقدرش ادى الاخ وليد الدش بتاعنا

عشان جاى قسط ولسه تمنه ماخلصش

تحياتى

wadafreet
03-17-2009, 11:48 PM
لا إله إلا الله
خلاص يا عم وليد اشترك فى وصلة وأمرك لله

waleed omrin
03-17-2009, 11:56 PM
لا إله إلا الله
خلاص يا عم وليد اشترك فى وصلة وأمرك لله
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالا مليش دعوه انته وعدتنى ياما تسلفنى فلوس الوصلههاا قولت ايه والخواجه مكنش العشم :nosweat::nosweat::nosweat::sadwalk::sadwalk::sadw alk:

ellkhawaga
03-18-2009, 12:02 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالا مليش دعوه انته وعدتنى ياما تسلفنى فلوس الوصلههاا قولت ايه والخواجه مكنش العشم :nosweat::nosweat::nosweat::sadwalk::sadwalk::sadw alk:

عيب عليك يصاحبى بجد عيب عليك

انتا تعرف انى اعمل كدااااا ياباشا الدش والتلفزيون

والقمر الصناعى كله تحت امرك انتا والرجالة وانا فى خدمت الكل

تحياتى الى احلى اعضاء منتدى كفر شكر احبائى واخوتى

الخواجة

wadafreet
03-18-2009, 12:05 AM
ممكن أسلفك فلوس الوصلة بس بشرط : تدينى التليفزيون بتاعك رهن الأول

waleed omrin
03-18-2009, 12:10 AM
:clap::clap:عيب عليك يصاحبى بجد عيب عليك

انتا تعرف انى اعمل كدااااا ياباشا الدش والتلفزيون

والقمر الصناعى كله تحت امرك انتا والرجالة وانا فى خدمت الكل

تحياتى الى احلى اعضاء منتدى كفر شكر احبائى واخوتى

الخواجة

wadafreet
03-18-2009, 12:10 AM
عداك العيب يا باشا،كرم متوقع من واحد زيك،على الله بأى صاحبنا يوفى بوعده،عموما الأيام هاتثبت

waleed omrin
03-18-2009, 12:12 AM
ممكن أسلفك فلوس الوصلة بس بشرط : تدينى التليفزيون بتاعك رهن الأول
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه كده بردو طيب لما انته تاخد لتليفزيون انا الوصله هشغلها على ايه:questionmark::surrender::surrender::questionma rk:

wadafreet
03-18-2009, 12:17 AM
خلاص يا عم ،مشكلة الوصلة والتليفزيون والدش اتحلوا،يا إما بأى تعزمنى زى ما قلت ،يا إما تحكى لى أغرب أحلامك أو كوابيسك،ونبأى خالصين:fish:

waleed omrin
03-18-2009, 12:55 AM
خلاص يا عم ،مشكلة الوصلة والتليفزيون والدش اتحلوا،يا إما بأى تعزمنى زى ما قلت ،يا إما تحكى لى أغرب أحلامك أو كوابيسك،ونبأى خالصين:fish:
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه م انا قولتلك مش بشوف احلام كلها كووابيس وبعدين ديه خااصه بيه اناااااااااااااااااااااا اوووووك انا موافق اعزمك بس ف الاخر انته الا هتدفع تمن العزومه اووووووووووووووووووووووووووووووووك :smoke1::smoke1::smoke1::smoke1::smoke1::smoke1:

ابوعمر
03-18-2009, 01:06 AM
علي فكره دا حلم بجد
انا حلمت ان رئيس الوزراء نظيف مديني ودنه و انا استغلت الفرصه و قلته...
الرزاعه هي احسن حاجه لينا ..الزراعه هي قضيه امن قومي و ليس التعليم
فسر يا تندواي علي فكره انا مدرس يمكنك اسقاط هذا في التفسير
ربنا يفتح عليك

wadafreet
03-18-2009, 02:39 AM
صديقى ،أبا عمر
أما بعد
لولا اسمك لفسرت حلمك بمشروع زواج أو إنجاب ،ولقت أن واحدا من هذين الموضوعين يشغلك بشدة ،عموما حلمك ناضر كوجوه المؤمنين.وأبشر بميلاد تغيير جميل فى حياتك: استرداد حق مثلا،أوعودة غائب ،أو افتتاح مشروع خاص،فلديك حلم ،وهذا هو أنسب الأوقات لتحقيقه،وربما لو أعطيتنى تفاصيل أكثر ليسرت على الأمور،وتذكر أن التفاصيل فى الأحلام هى سيدة الموقف،وأظن أن هذا التغيير لا يختص بحياتك المهنية
والله أعلى وأعلم

ellkhawaga
03-18-2009, 04:40 PM
تفسيرك رائع يصاحبى

wadafreet
03-19-2009, 12:45 AM
كله بفضل الله يا صديقى، وبمناسبة حكاية أغرب حلم دى كنا بنتكلم النهاردة عن الموضوع ده، أناو اتنين تنداوية،وحكى لى كل واحد فيهم أغرب حلم شافه،وتطرق الحديث لأشياء تانية خالص ،حتى وصل إلى الآتى:ذكر لى أحدهم أنه قرأ خبرا عن أن بعض العلماء فى الهند اكتشفوا وجود أنواع معينة من البكتيريا فى طبقات الجو العليا،و كنت أعرف مسبقا هذه المعلومة من برنامج تليفزيونى قديم نوعا،وعندما أبديت دهشتى لتأخر وصول هذه المعلومة إليه قال:
-ليس الغريب فى الخبر اكتشاف العلماء للبكتيريا فى طبقات الجو العليا،بل الغريب فيه اكتشاف علماء فى الهند أصلا

ngu
03-20-2009, 12:58 AM
انا مرة حلمت انى بمثل فيلم وال ايه دورى ان انا ماسك مسدس وبموت حد كده وكده يعنى .المهم بضرب الطلقة من المسدس وبعدين يا سيدى الطلقة مبتطلعش فشينك فالراجل بيموت اوم ايه قبضو عليا وقالولى هنعدمك بعد تلت ايام وهنسيك تروح تودع اهلك وتيجى تانى المهم بروح فعلا لحياتى العاديه*الغريب انى مفكرتش اهرب* وسبحان الله كان كل تفكيرى ازاى استغل التلت ايام دول فى طاعة ربنا واد ايه انا كنت مقصر وبقم من الحلم وانا ابكى. والله حصل وانا عندى ترميز متواضع ان القتل فى الحلم هى الذنوب والسجن هو النار والثلاث ايام هى عمرك فى الدنيا

ngu
03-20-2009, 01:17 AM
وهنتهز الفرصة دى واحكيلكو عن الاحلام شويه من وجهة نظر الطب
تسمحولى؟
شكرا
النوم ينقسم الى قسمين مرحلة حركة العين السريعة ومرحلة تانيه كده كمان مش مرحلة حركة النوم السريعة
والحقيقة يا اخوان اننا نحلم فى مرحلة حركة النوم السريعة وهى مرحلة تدوم 15 دقية وتتوسط المرحلة الثانية والتى تدوم 90 دقيقة بمعنى انه كلما مرت 90 دقيقة من المرحلة اتى لا تتحرك فيها العين تأتى مرحلة حركة العين السريعة والتى نحلم فيها والحمد لله انه فى اثناء هذه المرحل اى التى نحلم فيها احلامنا العادية يكون الجسم فى حالة شلل تام حتى لا نستجيب لما تمليه علينا تلك الاحلام هذه هى الاحلام العاديه* بالمناسبة الخلل فى هذا الموضوع يؤدى الى المشى اثناء النوم*

هناك نوع اخر من الاحلام وهو الكوابيس والتى يسمونها بالانجليزيه night mares
وهذا النوع من الاحلام لا يحدث فى مرحلة حركة العين السريه بل يحدث فى المرحلة الاخرى وهذا النوع من الاحلام يكون طويل بعكس النوع الاخر ومن اسمها فإنها تكون مزعجة غالبا ولا ادل على ذلك من تلك الليالى التى يأتيك فيه حلم يبقى معك طوال الليل وتتمنى ان لو استيقظت منه .*فى مره كنت فى الحلم وكنت عارف انى بحلم وبحاول اصحينى ومعرفتش برضو*

وذلك حتى لا يتساءل احد الاخوه هو حلمه طويل اوى ليه كده؟ فهو من هذا النوع الاخير وهذ الحلم يحدث وكأنه عمر اخر من طوله وتعدد احداثه.

هذا ما اعلم والله اعلى واعلم

wadafreet
03-20-2009, 01:58 AM
أيها المواطن/ngu
سلامى اللذيذ جدا لشخصكم العزيز جدا
أما بعد
أما عن ترميزك المتواضع فلم يخطر لنا ببال أصلا،ونظن أن تفسير حلمك أنك دعيت <بضم الدال> إلى شهادة أو وساطة وأنت غير متحمس لها،ولكنك لبيتها،وأديت فيها حق الله،ونتيجة لذلك حدث خلاف بين المشهود عليه أو الشخص الذى توسطت له،وبينك؛لأنه كان يتعشم منك ألا تفعل ما فعلت،وسيقرر هذا السخص هجرك،إلا أنه لن يهجرك فوق ثلاث وفقا للسنة النبوية،وعلى هذا الأساس يكون المقصود بالإعدام هو انعدام الصلة،والتى -ولله الحمد-لن تنعدم،وأما عن معلوماتك الطبية الجميلة فنشكرك عليها كثيرا ،وندعوا الله أن يديمها.والله أعلى وأعلم.

ngu
03-20-2009, 02:52 AM
بقول يه يا باشا منقدرش نعرف مين الى شال الطلقات الفشنك وحط الى بتموت
بارك الله فيك

wadafreet
03-20-2009, 03:05 AM
الضمير الحى

ngu
03-21-2009, 02:11 PM
حد عارف ظاهر الدى جى فو او حدث من قبل
وهى انك تشوف حدث بيحصل اودامك وتحس انه حصل قبل كده
وده بيحصل معايا ساعات
هناك بعض التفاسر للحكاية دى بتقول انه ممكن تكون انت حلمت بالموضوع او بالحدث ده قبل كده
وفى تفسير علمى تانى بيقول انك محلمتش بيه ولا حاجة ولكن سرعة التوصيل فى احد الاعصاب البصريه اسرع من التانى بجزء صغير من الثانيه مش عارف اد ايه وده بيخليك كأن انت بتشوف الحدث ده لتانى مرة
حد عنده معلومات عن الموضوع ده

abdo_its
03-24-2009, 11:51 PM
على فكرة انا عندى معلومات عن الار بى جى او ممكن عن كون جى فو اية ياعم انت وهو دة واحد عملى فيها فيلسوف والتانى مش عارف بيفسر احلام ازاى بس عموما ربنا يكرمكم انا حاسس انكم بتتكلموا بجد وها تقدروا تقنعوا الناس وتغيروا فى الجينات البشرية بالتوفيق يااصحابى وربنا يسدد خطاكم

wadafreet
03-25-2009, 04:17 PM
مش هارد عليك

ابوعمر
03-27-2009, 01:10 AM
صديقى ،أبا عمر
أما بعد
لولا اسمك لفسرت حلمك بمشروع زواج أو إنجاب ،ولقت أن واحدا من هذين الموضوعين يشغلك بشدة ،عموما حلمك ناضر كوجوه المؤمنين.وأبشر بميلاد تغيير جميل فى حياتك: استرداد حق مثلا،أوعودة غائب ،أو افتتاح مشروع خاص،فلديك حلم ،وهذا هو أنسب الأوقات لتحقيقه،وربما لو أعطيتنى تفاصيل أكثر ليسرت على الأمور،وتذكر أن التفاصيل فى الأحلام هى سيدة الموقف،وأظن أن هذا التغيير لا يختص بحياتك المهنية
والله أعلى وأعلم
نسيت اقولك ان كمان ريس الوزراء مرديش عليه و لا حتي عبرني رغم انه في الحلم بتاعي وانا كنت جنتل معه علشان هو في حلمي يعني في بيتي

wadafreet
03-27-2009, 01:44 AM
وانا نسيت أسألك :
إنت ازاى أساسا طلت ودن رئيس الوزرا،كان بينفض بنطلونه ولا إيه؟

ابوعمر
03-27-2009, 01:51 AM
هاهاها
و الله العظيم انكسفت اقوالك ان راسه كانت علي حجري كانني ببوخ في ودنه خفت تقول عليه من اياهم الايمو

wadafreet
03-27-2009, 03:28 AM
ما تقلقش ، كله هايبأى تمام إن شاء الله ،ويجعله عامر